Persbericht: Arnhem viert komst Giro d'Italia


Arnhem, 19 april 2016

Arnhem viert komst Giro d’Italia met groene en creatieve acties

Op vrijdag 22 april viert Arnhem de komst van de Giro d’Italia met een dagvullend programma vol groene en creatieve acties. Om 10.00 uur start er een grote roze optocht in het stadscentrum van Arnhem onder het motto ‘alles op wielen’. Leerlingen van bassischool De Binnenstad, bewoners van woonzorgcentrum Insula Dei Huize Kohlman en kerkgangers van de Walburgiskerk doen mee aan de optocht. Er rijden ook versierde motoren en fietsen mee van het naastgelegen politiebureau en er is een door ouders en kinderen gemaakte toren van Pisa te zien. De optocht start bij Montessorischool De Binnenstad. De deelnemers lopen via de Koningstraat en de Roggestraat naar het plein bij Musis Sacrum.

Giro in Arnhem

Wethouder Ine van Burgsteden opent op het plein bij Musis om 11.00 uur ‘Mini-Italië’: Italiaanse kruidenplanten die samen een 15 meter lange landkaart van Italië vormen met daarin de fietsroute. De kruidenplanten worden tijdens Moederdag uitgedeeld aan inwoners van Arnhem. Om 12.00 uur wordt de ochtend afgesloten met een gemeenschappelijke buurtlunch aan de voet van de Walburgiskerk. Herman Kaiser, burgemeester van Arnhem doopt om 17.30 uur de Koningstraat tot ‘Via del Re’ en opent meteen daarna Italiaans restaurant Osteria Vicini. Daarna neemt Bart van Meer van Ondernemers Kontakt Arnhem het woord. Aansluitend volgt een borrel met muziek door De Luie Hond en straattheater door Musis en het Stadstheater.

Naast de feestelijke viering op vrijdag 22 april worden er nog een aantal groene en creatieve initiatieven ondernomen in Arnhem. Zo zullen de gebouwen van het Stadstheater en Musis ‘s avonds wekenlang baden in roze licht en spelen lokale theatergroepen korte voorstellingen straattheater op onverwachte plekken in de stad. De Koningstraat wordt extra groen aangekleed met 25 Italiaanse populieren en vormt zo een groene route door het Arnhemse winkelhart. Verder is Dudok het decor van het Giro Café en de culinaire huiskamer waar eten en wielrennen elkaar ontmoeten. Omdat Arnhem trots is op de mode en de ontwerpers die de stad voortbrengt én om extra sfeer te creëren rondom de Giro worden er honderden roze shirts opgehangen over de breedte van een aantal winkelstraten in de binnenstad. De shirts zullen na afloop gedoneerd worden aan Arnhemse vrijwilligersorganisaties.

Het initiatief van de bovengenoemde acties komt van Robert Wittenberg (Dudok), Christel Roels (Stadstheater & Musis), Willem Jakobs (Stadsgras Conceptontwikkeling) en Yvonne Meekes (projecten Openbare Ruimte). Zij werken samen met de Kopgroep Ondernemers Giro Arnhem om de komst van de Giro d’Italia op zijn Arnhems te vieren.

Arnhem = groen
Met de Veluwse bossen aan de noordkant en het uitgestrekte rivierenlandschap aan de zuidkant is Arnhem een van de groenste steden van ons land. Het Nationale Park de Hoge Veluwe en Nationaal Park Veluwezoom trekken elk jaar miljoenen dagjesmensen en toeristen. De stad telt dertien parken, waarvan Sonsbeek het bekendste is. Op vijf minuten lopen van het station en met een groot aanbod aan sportieve en culturele activiteiten is dit voor veel Arnhemmers en bezoekers een belangrijke plek om elkaar te ontmoeten en te ontspannen in het groen.

--------------------------

Noot voor de pers:
Voor meer informatie over Made in [Arnhem] kunt u contact opnemen met Marjolein Tijdink of Puck Stamps via 026-4431523 of pers@madeinarnhem.nl. Voor vragen over alle bovengenoemde acties kunt u terecht bij Willem Jakobs via 06-16098771 of willemjakobs@hotmail.com.

Bijgaand beeldmateriaal mag gebruikt worden onder vermelding van de namen van Willem Jakobs en Yvonne Meekes.

Indien u persberichten van Made in [Arnhem] op een ander adres wenst te ontvangen of niet meer wenst te ontvangen, dan kunt u dat via een antwoord op deze mail aangeven.

Over Made in [Arnhem]
De campagneslogan Made in [Arnhem] verwijst naar alles wat de stad voortbrengt: van mode en cultuur tot kennis en ondernemerschap. Centraal in de campagne staat het uitdragen van de kernwaarden: creatief, groen en ondernemend. Doordat Arnhem zich op deze punten positief onderscheidt van andere steden, is de stad aantrekkelijk om te wonen en werken, winkelen en recreëren, studeren en ondernemen. De campagne Made in [Arnhem] deelt initiatieven en verhalen van Arnhemmers met de inwoners, bedrijven en bezoekers van de stad.